Tuesday, May 12, 2015

m o v e . o n

Assalamualaikum, readers readers sekalian !!!

Hahhh ! gitu.. Nampak nau over aku nih. Hahaha. Baru ada masa lapang untuk bertyping and berblogger. Sebelum ni ada je masa terluang tetapi memandangkan rumah aku takde wifi… apa boleh buat meyhhh..

Move on ? Kenapa tajuk move on ? Ada apa pada move on ?
Ehhh .. ehh .. ehh .. Suka hati aku la nak type apa. Sibuk je korang. HAHAHAHA *gelak besar
Sorry.  Sorry. Sesaje melawak.

Okey. hari ni aku nak bercakap pasal move on sebab this is current issue dalam hidup aku etceli. Mesti korang tertanya Tanya apa dah jadi ke aku kan. Hahahahaha
Takde apa lah. Kalau ada pun …. Ehh takde apa lah. Aku tulis entry ni sebab aku nak bagi semangat dekat orang yang nak move on. Bagi sesape yang nak move on, aku harap kita sesame boleh move on and hopefully cara aku ni membantu korang. Bukan nya apa, aku tak nak korang meratap lama sangat. Hahahaha *cakap dari pengalaman =D

Well .. Hal yang berkaitan dengan hati ni tersangat lah menguji iman dan ketaqwaan. Tak percaya ?? Kau pegi tanya orang yang hati dia pernah rabak. Konfem orang tu boleh cerita sambil meleleh air mata. Hahahaha

Dalam saat saat genting macam ni, apa yang korang perlu buat ialah :

1-Menangis
Korang tau tak menangis tu bukan  menunjukkan diri kita ni lemah tapi kita menangis untuk meluahkan rasa sedih yang terbuku dihati. Seandai nya lah korang memendam, tak ke jadi dendam nanti. Takpun jadi gila sebab tak meluah kana pa yang sepatut nya diluah. So, korang .. alahh, jangan malu lah nak menangis. Jangn disimpan sedih tu bersarang dalam hati .. pergi atas bukit or mana mana then jerit. Yang pastinya jangan jerit dalam toilet, nanti kena marah dengan mak korang, jangan salah kan aku pulak yo!

2-Cari kawan kawan yang positif
Time time gini korang memang perlukan sokongan moral daripada seseorang yang sangat rapat. Contoh nya korang ada bff, atau sesapa pun.. luahkan lah. Luahkan dengan seikhlas hati. Jangan bagi ada yang tertinggal. Kalau kawan korang tu betul betul sayang korang, dia takkan memperlekehkan sikap korang sebab seorang kawan kan… mestilah dia faham apa yang kawan dia rasa.. **well, aku dah pernah rasa semua ni. Tengkiu kawan sebab sentiasa dengar cerita aku yang kadang kadang boleh korang marah sekali. Kekekeke

3-Positif
Bab ni korang kena kuat lah. Nak fikir positif memang kena kuat sebab ni adalah salah satu point untuk kita telan and hadam apa yang telah berlaku. Aku pernah Tanya kat sorang kakak nih, “akak, betul tak kalau orang cakap ayat positif ni hanya untuk kita sedapkan hati sendiri je?” Then, akak tu jawab,”ye dik. Betul tu. Sebab takde sapa yang boleh sedap kan hati melainkan kita sendiri yang set dalam otak. **masa aku nak move on tu memang setiap hari aku keep cakap ayat positif . hm

4-Back to basic
Maksud aku kat sini, cari Allah balik. Seeeeee…. Kita sendiri yang salah. Masa tengah seronok, lupa Dia. Bila susah baru nak cari. Allahu… Memang patut pun Allah bagi kita ujian nih. **nasihat untuk diri sendiri jugak. Masa nil ah korang kena up !

“Solat kena jaga, Al-quran jangan tinggal”

Memang ini yang korang kena buat. Jangan tinggal walaupun korang busy bagai esok dah takda hari. Masa solat tu korang jadikan satu platform untuk korang bercerita. Yesss ! masa untuk bercerita dengan Allah. Cakap kat Dia, luah dekat Dia, menangis depan Dia…. **ahhh.. sebak nya aku rasa. Korang luahkan lah apa yang korang rasa pada Dia. Kalau rindu, kalau sayang, cerita pada Dia.. Dia maha mendengar. Lepas korang “bercerita”, insyaAllah, rasa tenang tu tak dapat dibayangkan. **Aku pernah buat. Memang masa tu aku tersedu sedu bercerita, terasa macam berat dugaan aku ni, tapi bila masa aku doa tu aku mohon untuk dikurniakan rasa tenang… Alhamdulillah.. Rasa yang tak dapat digambar kan. Ringan .

Tu je kot point yang aku buat. Point lain tu aku rasa macam tak buat pun takpe. Contoh nya macam delete semua conversation, gamba semua…
Aku? Aku tak delete ape pun benda yang ada kenangan dengan dia..
Sebab? Sebab aku tahu benda ni adalah kenangan untuk aku yang memang takkan ada lagi pada masa akan datang. Masa korang berdoa tu, mintak dekat Dia, buka kan lah pintu hati korang untuk terima semua ni dengan ikhlas dan redha… InsyaAllah.. perasan korang akan feel better lah. Allah tak kejam , sayang …. =)

Jangan delete lah. Simpan buat kenangan. Dan korang buat lah benda benda yang menghappy kan diri. Contoh nya, korang pergi main hoki ke ape ke. Buat lah benda yang korang rasa nak buat.
Aku? Aku berbisnes. Dan aku rasa seronok pulak berbisnes ni. Hihi. Masa nil ah korang nak up balik. Do something that make u feel strong. Macam aku, aku rasa nak pergi join balik kelas silat. Hahahahahaha. Sebab aku nak jadi seorang yang berguna pada masa depan.

Okey, aku pun nak berkemas. Masa aku dah cukup. Aku nak balik.

Jadikan masa korang rabak ni satu strong reason untuk korang jadi lebih baik. Allah takkan uji hamba Dia, kalau Allah tau hamba Dia tak mampu. Korang kena say Alhamdulillah sebab Dia bagi korang sedar sebelum korang lagi hanyut.

And the last point, bangkit lah ! stand up ! Kita ada Allah ! aku tahu benda ni tak mudah nak buat, tapi aku yakin allah akan bantu bagi jadi mudah. Hearttttt … get well soon …





Selasa, 4:14 pm

No comments:

Post a Comment